Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/home2/amirnade/domains/amirnaderi.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default) is not within the allowed path(s): (/home/amirnad1/:/tmp:/var/tmp:/opt/alt/php81/usr/share/pear/:/dev/urandom:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php81/lib/php/) in /home/amirnad1/domains/amirnaderi.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/forms/wpdFormAttr/Form.php on line 146
آنالیز دیتا در دیجیتال مارکتینگ | امیر نادری | بیزینس کوچ صنعت زیبایی

آنالیز دیتا در دیجیتال مارکتینگ

آنالیز داده

دیجیتال مارکتینگ دارای سه مرحله: حضور، عرضه و تحلیل است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی، امکان دنبال کردن (track) تعاملات مشتریان، کمپین‌ها و تجزیه ‌و تحلیل رفتار آن‌ها است که باعث تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاظ ضعف هر کسب‌وکاری می‌شود. این کار به شما در بهینه‌سازی مارکتینگ و در نهایت کسب‌وکارتان کمک شایانی می‌کند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تقریباً هر داده‌ای را می‌توان اندازه گرفت، اما برای جلوگیری از پیچیده شدن این کار، تنها باید فاکتورهای مورد نیاز و مهم برای کسب‌وکارتان را اندازه‌گیری و تحلیل کنید.

چرا به آنالیز در دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

در هر فعالیت و تلاشی، اندازه گیری نتیجه و تحلیل آن بسیار مهم است. در Digital Analytics شما قادر هستید تا نه تنها از نتیجه بازخورد کوچک‌ترین فعالیت‌هایتان تا عملیات‌های بزرگ مثل برگزاری کمپین با خبر شوید، بلکه قادر به track هر کاربر هستید تا مشاهده کنید که آیا کاربران شما چه مسیری را در کسب‌وکار شما دنبال می‌کنند و آیا اهداف مارکتینگی شما را انجام می‌دهند یا خیر. بررسی رفتار کاربر به شما در پیدا کردن کردن نقاط ضعف و قوت کمک می‌کند و این مسئله، کمک بسیار شایانی به کاهش هزینه‌ها و بالا بردن نرخ تبدیل می‌کند. 

data anlysing

مزایای تحلیل در دیجیتال مارکتینگ

  1. نظارت بر مشتریان: با استفاده از نتایج اندازه‌گیری شده و آنالیز آن‌ها به راحتی می‌توان بر رفتار مشتریان در تمامی شبکه‌های دیجیتال نظارت داشت و از آن‌ها در جهت بهبود کانال‌های بازاریابی و کمپین‌ها استفاده کرد.  
  2. فعال‌تر و موثرتر شدن: با توجه به داده‌های به دست آمده  به راحتی می‌توان رفتار کاربران در آینده را پیش‌بینی کرد و به طور موثر پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها بود.
  3.  شخصی‌سازی تعاملات مشتریان: با آنالیز داده‌های مربوط به رفتار مشتریان، می‌توان مشتریان را تقسیم‌بندی و پیام‌های بازاریابی را برای آن‌ها شخصی‌سازی کرد تا مشتریان با محتوای مورد علاقه‌شان روبرو شوند.
  4. تعامل با مشتری در لحظه (real-time): با استفاده از ابزارهای آنالیز، می‌توان نتایج لحظه‌ای کمپین‌ها، تعاملات بازدیدکنندگان و … را مشاهده کرد. این موضوع باعث سرعت بیشتر در پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان می‌شود.
  5. محاسبه ساده نرخ بازگشت سرمایه یا ROIبا نمایش داده‌های آنالیز شده به سرمایه‌گذار، بررسی میزان موفقیت و محاسبه ROI ساده‌تر شده است. در روش‌های بازاریابی سنتی به‌سختی می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را تخمین زد.
  6.  بهینه‌سازی مداوم: با استفاده از تحلیل نتایج بدست آمده می‌توان به صورت مداوم نحوه حضور آنلاین را بهبود بخشید. وب‌سایت، اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند براساس داده‌ها هر روز پیشرفت کنند.
analyze chart

مراحل آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ

۱- جمع‌آوری داده

همانطور که در بالا توضیح داده شد، انتخاب داده‌ها و معیارها برای اندازه‌گیری به نوع کسب‌وکار و اهداف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد افزایش درآمد دارید، باید شاخص کلیدی عملکرد یا KPI های مرتبط با درآمد را بدست آورید. این شما هستید که باید KPI مورد نظرتان برای اندازه‌گیری را انتخاب کنید و نمی‌توان نسخه‌ای کلی برای تعیین داده‌های اصلی موردنیاز اعلام کرد. به عنوان مثال، در صورتی که می‌خواهید حجم مشارکت کاربران را اندازه‌گیری کنید، باید حجم کل نظرات، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را اندازه‌گیری کنید. با وجود اینکه اغلب داده‌ها قابل اندازه‌گیری هستند، اما اندازه‌گیری همه آن‌ها رایگان نیست. بودجه در این مرحله تا حدی تعیین‌کننده است.

۲- اندازه‌گیری داده

ابزارهای مختلفی برای آنالیز داده‌ها وجود داردمثل گوگل آنالیتیکس و … که برای وب‌سایت و اپلیکیشن استفاده می‌شود و برای شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان از امکانات خود آن پلتفرم یا پلتفرم‌های آنالیز جانبی استفاده کرد.

۳- آنالیز و تکرار

پس از انجام دو مرحله قبل، به اطلاعات عددی می‌رسید، اما این اطلاعات تا زمانی که تفسیر و تحلیل نشوند، فقط عدد هستند. در این مرحله باید نتایج بدست آمده را آنالیز کنید تا بتوانید برای بهینه‌سازی مارکتینگ خود تصمیم بگیرید. هرچه بیشتر اندازه‌گیری و تحلیل کنید، بیشتر پی می‌برید که از نتایج بدست آمده چه استفاده‌ای کنید. اعمال تغییر در بخشی از استراتژی، تست مجدد آن و گزارش‌های جدید نشان‌دهنده میزان درستی مسیر شما در زمینه بهینه‌سازی است.

marketing presenting

معیارهای آنالیز وب‌سایت

امروزه اغلب کسب‌وکارها وب‌سایت دارند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند برای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود، چگونه باید وب‌سایت خود را بهبود ببخشند. به منظور بهینه‌سازی وب‌سایت، باید معیارهای صحیحی را برای اندازه‌گیری و آنالیز انتخاب کنید. انتخاب این معیارها به اهداف وب‌سایت شما بستگی دارد. موارد زیر از جمله رایج‌ترین معیارها برای اندازه‌گیری و آنالیز در وب‌سایت به شمار می‌رود:

  • بازدید از صفحه (Page Views)

    این معیار نشان‌دهنده میزان کل ترافیک وب‌سایت شما است.

  • بازدیدکنندگان منحصر به‌فرد(Unique Visitor)

    از آنجایی که یک کاربر ممکن است از صفحات متعددی از وب‌سایت شما بازدید کند یا چندین مرتبه به وب‌سایت شما مراجعه کند، دانستن تعداد بازدیدکنندگان منحصر به‌فرد یک دیدگاه کلی از میزان تعامل بازدیدکنندگان با وب‌سایت به شما ارائه می‌دهد.

  • درگیری (Engagement)

    هر بازدیدکننده چند صفحه از وب‌سایت شما را بازدید می‌کند و در هر صفحه چقدر زمان صرف می‌کند؟ این داده‌ها مشخص‌کننده میزان جذابیت محتوای وب‌سایت شما است.

  • نرخ پرش (Bounce rate)

    این داده را می‌توان خلاف “درگیری” تعبیر کرد. زمانی که بازدیدکننده چند ثانیه پس از بازدید وب‌سایت و در همان صفحه اول، صفحه را ترک کند، اصطلاحاً Bounce اتفاق می‌افتد. طبیعتاً هر کسی می‌خواهد که Bounce rate کمی داشته باشد؛ زیرا میزان بالای این نرخ به این معنی است که بارگذاری صفحه اصلی یا صفحه فرود بیش از زمان استاندارد طول کشیده یا محتوای آن باعث جلب توجه بازدیدکننده نشده است.

  • صفحات پربازدید (Top pages)

    صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته است. اغلب صفحه اصلی وب‌سایت است، اما یک صفحه فرود جذاب نیز می‌تواند بیشترین بازدید را داشته باشد.

  • صفحات خروج (Exit pages)

    صفحاتی که بازدیدکنندگان اغلب پیش از خارج شدت از وب‌سایت بازدید می‌کنند که بسته شرایط هر سایت، می‌تواند تعبیر متفاوت‌تری از نرخ پرش داشته باشد.

  • ارجاع (Referrals)

    با استفاده از امکان دنبال کردن (track)، می‌توان لینک‌هایی که بازدیدکننده از طریق آن‌ها به وب‌سایت شما منتقل شده یا آدرس URL که جستجو کرده است را یافت. لینک‌های خارجی اغلب از موتورهای جستجو حاصل می‌شوند؛ با این وجود ممکن است بازدیدکنندگان از طریق لینک‌های تبلیغاتی موجود در وب‌سایت‌های دیگر از وب‌سایت شما بازدید کنند.

  • کلیدواژه‌ها (Keywords)

    ابزار آنالیز وب‌سایت می‌تواند کلیدواژه‌هایی که بیشترین ترافیک جستجوگرها برای وب‌سایت شما به وجود می‌آورد را مشخص کند. این کار به ایجاد کلیدواژه‌های موثرتر و بهینه‌سازی تبلیغات برای دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو کمک می‌کند.

  • مرورگرها (Browsers)

    هر کلیک وب‌سایت شامل اطلاعاتی درباره مرورگر مورد استفاده بازدیدکنندگان است. در صورتی که به عنوان مثال، اغلب ترافیک وب‌سایت شما از دستگاه‌های موبایل ایجاد شده باشد، ممکن است تصمیم بگیرید یک وب‌سایت بهینه‌سازی شده برای گوشی‌های هوشمند بسازید.

  • نرخ تبدیل و هزینه هر عمل(Conversion and Cost Per Action)

    طبیعتاً پس از بازدید کاربران از وب‌سایت، از آن‌ها می‌خواهید که عملی را انجام دهند؛ به عنوان مثال خرید کنند یا کتابی را دانلود کنند. تعداد افرادی که عمل مورد نظر شما را انجام می‌دهند، نشان‌دهنده conversion rate یا نرخ تبدیل است. در صورتی که برای تبلیغات وب‌سایت خود هزینه صرف کرده باشید، از طریق تقسیم هزینه‌های انجام شده بر تعداد بازدیدکنندگانی که عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند، هزینه به ازای هر conversion یا action بدست می‌آید.

ابزارهای رایگان مانند Google Analytics بسیاری از این داده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اندازه‌گیری داده‌های مهم، بسته به اهداف کسب‌وکارتان، در محاسبه ROI و بهبود وب‌سایت به شما کمک خواهد کرد. همچنین، هرچه اطلاعات بیشتری در مورد رفتار بازدیدکنندگان در وب‌سایت بدست آورید، بهتر می‌توانید وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید.

Social Media Marketing

معیارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی

به منظور ارزیابی حضور و مارکتینگ کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی، باید معیارهای مهم و وابسته به اهداف کسب‌وکارتان را اندازه‌گیری کنید. این معیارها شامل موارد زیر می‌شود:

  • نرخ کلیک از طریق پلتفرم شبکه‌های اجتماعی (Click Per Social Media Platform): این معیار، میزان ترافیک حاصل از هر شبکه اجتماعی را نشان می‌دهد و از این طریق می‌توانید به موثرترین پلتفرم برای کسب‌وکارتان پی ببرید.
  • تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth): این معیار نشان‌دهنده میزان گستردگی ویروسی (Viral) محتوای شما و میزان تاثیرگذاری آن است.
  • تعداد دنبال‌کنندگان (Followers): هرچه ارتباطات بیشتری با کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی برقرار کنید، امکان درگیر کردن آن‌ها و در نهایت Conversion Rate نیز بیشتر می‌شود.
  • میزان تبدیل و فروش (Conversion & Sales): از طریق ترکیب معیارهای مربوط به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به میزان موثر بودن تبلیغات خود پی ببرید.
  • تاثیرگذاری اینفلوئنسرها (Attention of Influencer): نشان‌دهنده میزان جذب کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری توسط influencer ها یا بازاریابی افراد تاثیرگذار است.
امیرمحمد نادری

امیرمحمد نادری

از سال 97 فعالیت خودم رو در زمینه دیجیتال مارکتینگ به‌طور جدی شروع کردم و هم اکنون در کنار کسب و کار‌های خودم در سال 1402 به طور تخصصی در زمینه بیزینس کوچینگ صنعت زیبایی مشغول هستم.
اشتراک گذاری مطلب:
عضویت
Notify of
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای داده شده
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت‌ها
سینا
سینا
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۲۳:۵۴

شما با فایربیس برای انالیز اپ استفاده نمیکنید؟

سایر پست‌ها

2
0
نظر شما مهمه! در قسمت کامنت‌ها مطرح کنیدx